Parodontose

Parodontose kaldes også paradentose eller parodontitis. Det er helt enkelt en betændelsestilstand i knoglen, som tænderne via tandroden sidder fast i. Parodontose er en udbredt tandsygdom, og rigtig mange vil opleve at få mundsygdommen på et tidspunkt i løbet af livet. Ofte er der tale om en form for betændelse, som meget langsomt skrider frem, men hvis tilstanden ikke opdages i tide, vil det i værste tilfælde kunne føre til, at knoglerne bliver så svage, at tænderne vil falde ud. Tilstanden er kronisk, men der er god mulighed for både at behandle og forebygge parodontose, så den negative udvikling stoppes.

Tegn på parodontose

En af grundene til at parodontose kan få lov at udvikle sig er, at det er en mundsygdom, som
meget sjældent giver voldsomme symptomer. Det er hovedsaligt tandkødsbetændelse og blødning
ved tandbørstning.

Men blot fordi du har disse symptomer, er det dog ikke et klart tegn på, at du har parodontose.
Derfor er der heller ikke nogen helt tydelige tegn, der specifikt indikerer, at dit tandkød og dine
tænder er ramt af parodontose.

For at stille diagnosen er der derfor nødvendigt, at dine tænder bliver grundigt undersøgt af en
professionel tandlæge eller tandplejer. Der er dog flere årsager, som kan være grunden til, at du
lider af parodontose. Det er blandt andet:

• Manglende tandbørstning
  • Rygning
  • Bakterier i lommerne i tandkødet

Sådan behandles parodontose hos Akcept tandlæge

Er dine tænder og dit tandkød ramt af parodontose, kan du få hjælp på klinikken. Først vil der blive lavet en grundig undersøgelse, hvor omfanget af sygdommen blive kortlagt. Parodontose er nemlig et vidt begreb. Det kan være én enkelt tand eller hele tandsættes, der er ramt. Her kan det være nødvendigt med et røntgenbillede, så vi kan få et helt klart billede af, hvor aggressiv sygdommen er, og hvor meget dine tænder og dit tandkød er ramt. Herefter vil behandlingen påbegyndes ud fra dine specifikke behov, så dine tænder og dit tandkød får den behandling, de har brug for.

Samtidig vil du blive instrueret grundigt i, hvad du selv kan gøre derhjemme for at holde tænderne rene, så den negative udvikling kan stoppes, og du vil kunne opretholde en god og sund mundhygiejne.

Kontakt Akcept Tandlægeklinik i Viborg

Har du spørgsmål til paradentose, eller vil du høre mere om den behandling, vi tilbyder, skal du endelig ikke tøve med at kontakte os. Du kan ringe til klinikken på tlf.: +45 86 62 70 70 eller sende en mail på info@akceptklinik.dk, så vil vi vende tilbage til dig hurtigst muligt. Vi ser frem til at hjælpe dig

website af atriumWeb ApS - Online markedsføring